lördag 10 oktober 2009

Reflektioner och reflexer

En underbar doft fastnade i näsan i trädgården här där jag bor. Vilken sorts blomma? Lite som Shersmin. Men nej. Det är nog någon av rosbuskarna, den stora vita skulle jag tro. Lagom varmt och skönt för en helt ljuvlig kvällspromenad i gott sällskap. Många andra som också är ute och går. Det är milda sköna vädret. Men nu råkar jag vara klädd i svarta byxor och även T-shirten är mörk. Det syns inte. Har jag inte redan insett att trafik är det farligaste här? Har jag inte förstått att det inte heller finns gatubelysning på alla ställen där jag vill gå? Att belysningen inte finns beror mestadels på att när det är ont om elektricitet så gå andra saker före. Bilarna kan ju lysa upp ute på gatorna men inte inne i husen så att säja. Promenera i mörkret lite läskigt faktiskt. Att inte synas ordentlig. Man kollar en extar gång innan man passerar en vägbana. Ännu läskigare om man ser sig omkring lite till. Ingen enda reflex på någon enda av alla vandrare och gångtrafikanter. Trafiken är ju redan det bevisat farligaste. Varför göra det ännu farligare genom att vandra i mörker utan reflexer? Det skulle kunna bli ett nytt litet projekt. En mission. Vem kan skicka med 1 ton reflexer från Sverige måntro? Eller kan man köpa dem här men ingen gjort det. Än. Dålig affär. Det skulle verkligen behövas mändger av reflexer dessa ljuva sköna kvällar med alla människor och den dåliga gatubelysningen. Att promenera är ju annars hälsosamt och rogivande. Ett mycket bättre alternativ än enbart slötittande, slösittande framför TVn. Man skulle kunna dela ut reflexer till alla man ser på de här promenaderna. Till alla man känner också för den delen. Nåja, det kanske inte behövs ett helt ton reflexer - blir det kanske för mycket promenerande för min del då. Men nog skulle jag kunna göra av med några hundra eller tusen hazar i alla fall. Vem skulle kunna skänka mej dem och skicka hit dem? Hallå Sverige, någon där som har lust att bidra? Får fundera vidare på den här idén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar