lördag 4 juli 2009

Svensk historia från Sommar hem till mej i Irak

Lite märkligt ändå. Att på fredagsförmiddagen lyssna på Sommar i P1. Inte direktsändning förvisso men det behövs ju inte av et sådant program. Det är ju inspelat i förväg i alla fall. Jag lyssnar på POD-radion och har laddat ner programmet via internet. För att inte belasta internet och vara beroende av en osäker och emellanåt instabil överföring föredrar jag att ladda ner istället för att lyssna direkt. Det är också av omtanke om andra som vill använda en begränsad tillgång till internet. Jag laddar ner nattetid när jag märker att belastningen minskat. 

Just det här programmet med Hasse Alfredsson.  Och på temat Resor. Mycket lustigheter och finurligheter. Tänk han är sig lik denne gamle man. Väcker minnen.

Men från POD radion får man lite extra just i samband med programmet Sommar. Sånt som inte sänds ut i svenska etern. Här kommer Hasses bonusavsnitt, ytterligare en historia om en resa.
Hasse kliver tåget för att åka till Helsingborg. Ute i tid slår sig ner och läser tidningen. Efter en stund kommer två ynglingar inrusande, skrattande och upprymda. Kort därefter kommer entredje  yngling flåsande. En i något högre viktklass. "ni köpte väl biljett åt mej också?" Nää inte jag sa den ene, inte jag heller sa den andre. "Men vad ska jag göra då?" sa den runde, högröd i ansiktet. Äsch kryp in under sätet så sätter vi benen framför sa de två. Sagt och gjort. Den runde bökade sig in under sätet. Konduktören kom "kan jag få biljetterna". Hasses först, stämplade och sedan räckte de två ynglingarna fram sina biljetter. Konduktören: "Men var är den tredje? Här är ju tre biljetter!" Slut 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar