fredag 5 juni 2009

Byta dåraktighet mot delaktighet

Citat ur gårdagens DN om Obamas tal till muslimska världen:
"...den enda verkliga applådåskan kom när Obama lovade dra tillbaka alla amerikanska militärstyrkor från landet 2012.......". Jag kunde inte utläsa ur artikeln om det verkligen var Irak som avsågs, skickade därför en fråga till journalisten Per Jonsson på DN och fick svar:
"Irak förståss, framgick inte det? ....."
Det är bara SÅÅÅÅÅÅ självklart.  Att man avser Irak i sådana sammanhang alltså. Så då är det väl bäst att även jag visar en bild på de här grabbarna. Tre ståtliga och stolta unga amerikanska män. Jag ser faktiskt ingen av dem särskilt ofta, inte ens varje vecka. Bara lite då och då. Men så är det kanske en viss skillnad på Kurdistan och andra delar av landet. Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte varit någon annanstans. Ännu. Däremot hoppas jag att dessa unga män är klädda på ett annat sätt och har en annan uppgift i Irak år 2012. OM de är kvar. Om inte så hoppas jag andra kommit i deras ställe. Och att DN fortsätter spegla förändringen till det bättre inne i Irak. Det har DN gjort tidigare, jag har en sparad artikel om nyårsfirandet från året innan jag kom hit. Många artiklar i DN av vad som händer nu när man äntligen vridit på kranarna, att oljeinkomsterna används till annat än att säkerställa säkerhet med militära medel. Att man får mer egen makt att förändra. Tillväxt. Att vi andra nationer lägger armen om axlarna på Irak och säjer : "Kom nu Irak så ska vi leka och ha kul" tillsammans. Klart du också får vara med! Att vi inte bara pratar och håller tal, håller oss undan. Vi måste hjälpas åt att se till att det händer också. Det finns fantastiska möjligheter, låt oss hjälpas åt med det. Här i Irak. Att byta från dåraktighet till delaktighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar