onsdag 3 juni 2009

Rena affärer i MENA ska det vara.


Ett nytt möte. Helt oplanerat. Och inte hade man rätt klädsel förståss...får gå ändå. Det var min kollegas kommentar. Ja, jag hade i alla fall inte jeanskjol, det hade hon. Och riktigt rosa top. Men jag hade sandaler som målade tånaglar sticker fram ur. Hm. Affäremöte, fint besök. Nåja herrarna var också lätt klädda med hänsyn till vädret. Tre herrar från Egypten. Intresserade av affärer. Vi var sex och man blev väl inkallad mycket för att visa att vi är mer än fåmansfirma. Lite kvinnligt sällskap skadade ju inte heller. Utbyte av artighetsfraser och tankar om hur affärer skulle kunna gå till. Och man lär sig varenda gång en massa som man inte hade en aning om. Eller anat och behöver få bekräftat. Kontorsråttan satt tyst och insöp allt det nya.
När detta var avklarat kom den fram. Den jättelika cigarren. Är här rökfritt på kontoret måntro? Jag blev så himla full i skratt...Det går naturligtvis inte att neka en person som trots att börsvärdet på hans företag sjunkit med 2/3 och ändå räknas flera "biljon dollars" noterat på börsen nånstans här i MENA. Klart att just han får röka. Klart att man vill göra affärer med en sån! Eller? Dessförinnan hade det faktiskt klargjorts från båda håll att det handlar om att göra rena affärer, inte smutsiga. INget som behöver döljas med rökridåer. Då kan lilla jag förnöjt fortstätta mitt städjobb resten av dagen och fundera vidare över vad som egentligen sades.
Dagens bild är den fina trädgården där jag bor. Där är det rent och fint och städat. Inget ogräs. Nästan. Det doftar så gott om blommorna men det kan man inte lägga ut på bloggen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar