tisdag 30 juni 2009

Funderingar kring krumelurer under fingrarna


Det där med att hålla tangentbordet rent när man är flitig användare av dataapparaten. Det är ingen lätt match. Det blir inte lättare när det innehåller extra krumelurer för ett annat skriftspråk. Liknar smulor eller annat smått och gott som kan hamna där på de kupiga tangenterna.  Jag använder det för att så smått lära mej tyda en del av de där krumelurerna. Får en liten lektion då och då när folk tittar förbi. Om inte dagligdags så i alla fall några gånger i veckan. Alltså, inte en chans att jag någonsin lär mej behärska båda i alla fall. Det latinska och det arabiska. Är superimponerad av de som gör det. Att det dessutom finns ett tredje, sydkurdiska alfabetet som inte helt stämmer med arabiska. Det lär enligt uppgift vara 13 bokstäver som skiljer. Och då ska man veta att det arabiska  har flera bokstäver än det latinska. Lägg därtill att min hjärnbark är belagd med åldrad sten, orörlig och förmår inte ta in det. Men andra ska ju också ha sitt jobb också. Tur att vi kan olika saker. Tur att vi litar på varandra och kan samarbeta. Så jag kan få vara bra på andra saker istället. Kan i alla fall säja kycklingmacka på kurdiska så att lunchen kommer till mej och jag slipper ge mej ut i hettan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar