söndag 8 mars 2009

Dags att fira lite - och FNdera


Tillåter mig en liten funderare kring kvinnorfrågan just denna dag, den 8 mars. Bilden är tagen i Tensta Centrum den 8 mars 2005, en svensk och en kurdsik folkdräkt tillsammans. Vi firade tillsammans där då. Under mitt år i Kurdistan har jag följt nyhetsbladet för Svenska Operation 1325. Resolution 1325 är FN´s resolution om kvinnors aktiva deltagande fredsarbete. Under det gångna året har det inte funnits någonting om situationen i Irak eller för kvinnor med irakiskt ursprung i Sverige heller för den delen. Aktivt deltagande. Jag har mailat dem på 1325 och sagt att jag är intresserad av det, fick svar att det hade man inte tänkt på och jag har fyllt i de utvärderingsenkäter som skickats till mej och varje gång påpekat mitt specifika intresse. I februarinumret av nyhetsbladet ser jag att Regeringen har tagit fram en förnyad handlingsplan för 1325 för åren 2009-2012. 
Undrar om Irak och Kurdistan hör till de "prioriterade konflikt/postkonflikt områdena". Sverige förlitar sig helt på FN avseende globala insatser, det framgår tydligt så då kan jag som svensk bara önska stora starka FN lycka till med detta arbete. Eller jag kan ju hjälpa till lite, lite kanske. Jag kan visa min bild av FN här på plats i Erbil. Påminn mej om jag glömmer bort det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar