måndag 2 mars 2009

Vem är det som sitter bakom ratten?


Att köra bil i Kurdistan är roligt. Och spännande. Man bör ha viss erfarenhet. Framförallt av kurdistan och trafikmentaliteten på plats. Det man tidigare tagit för givet kan man förpassa någon annanstans. För bilkörning här finns bara en huvudregel. Regel 1: Inga regler följs. Man kan faktiskt köra hur som helst. Det är roligt. Om man inte är alltför rädd av sig förståss. Man kan köra på vilken sida som helst, höger eller vänster, men det verkar vara mycket vanligare att man kör till höger. Högertrafik kör nästan alla. Men inte riktigt alla. Och om det är något i vägen , en grop eller en flock getter eller en åsna så byter man sida, enkelt och smidigt.Finns det ingen vägbara, ja då kör man på den mark som finns. Filkörning: En variant är att åka mellan två vita streck, ett på vardera sidan om bilen. Men det går precis lika bra att välja varianten med en vit linje mitt under bilen, mellan höger och vänster hjul. Himla bra, man bara försöker hålla linjen under bilen.  Parkerar gör man. När man behöver. Var som helst. Jodå, det finns parkeringsplatser men de är inte överallt och de är inte så välbesökta. Är det närmare att ställa sig någon annanstans så är det bara att göra det. Mitt i vägen är inte så vanligt men förekommer. I en korsning är en vanligare variant som vi med körkortsträning från Sverige har för oss om inte funkar. Men det funkar faktiskt. Betala för parkering är ännu inte uppfunnet. Inte heller P-böter. När man kommer fram till en korsning väljer man vilken fil man ska ligga i eller på vit linje under bilen enligt ovan. Det har ingen som helst betydelse åt vilket håll man ska, höger, vänster eller rakt fram. Man kan precis lika gärna ligga längst till höger och svänga vänster och tvärt om. Hur man väljer fil? Jo det är jättefiffigt - man väljer alltid den fil med minst antal bilar i. Varningsblinkers betyder "nu kör jag sakta för jag ska passera ett gupp eller en grop" Tuta betyder "jag är större än du så flytta på dej!. Om inte det är möjligt så kan tuta betyda vad som helst. Det får man gissa. Ibland betyder det nog helt enkelt att"jag är arg redan innan jag satte mej bakom ratten".  Min kvinnliga kollega på jobbet som också kör bil själv, vi har uppfunnit två katergorier av förare här. "Monkeys" and "Donkeys". Åsnorna står inte bara mitt i vägen alltså. De sitter ofta bakom ratten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar