torsdag 5 mars 2009

Besöket i Barzan


Hej och välkomna hit! Jag är Mulla Mustafa Barzani och är kurdernas landsfader. Det är många som besöker min by Barzan just i mars. Ja, mitt namn Barzani är förståss lånat från den by där jag är född. Just den 5 mars är nationaldag i Kurdistan. Mars är också vårmånad och vi kurder älskar att ge oss ut på picninc just då. Vi tar med oss hela köket ut i naturen och umgås hela dagarna ute i gröngräset. Just i dag var det ett sällskap på 16 bilar och upp emot hundra personer i en grupp som kom till min by och såg min grav och ett vackert tal hölls. Sedan hade man picnic på en plats vid floden Rezan som just nu på våren forsar fram i en strid ström. Den leder så småningom ner från bergen ut på slättlandet och flyter ut i Tigris och genom tvåflodslandet Mesopotamien. Hela talet man höll om mej och kurdernas historia och framtiden, kommer att publiceras på den här bloggen förhoppningsvis imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar