söndag 1 februari 2009

Flyttfågeln

För ett år sedan när jag kom hit till Kurdstan första gången kände jag mig som en flyttfågel från Sverige. Inte utflyttad men en som flyr kylan och vintern ner till varmare trakter för en tid. Efter att ha upplevt en sommar här också, inser jag varför fåglarna flyr till Sverige på sommaren. Här är alltför hett och torrt då. Det tycker fåglar tror jag. Men resan måste vara lite jobbig om man är fågel. 

Idag har jag också flyttat till ett nytt och eget litet hus. Hyreskontraktet är skrivet på krumelurspårket kurdiska och jag fick hjälp med översättning innan påskrift och betalning. 
Det ligger flera hus i området och en ganska stor trädgård i mitten. Vackra träd finns också. Och säkert fåglar, gott om dem i trädgårdens träd. De kvittrar ofta högt och ljudligt och vacket när man är ute och promenerar i vårsolen. Kanske kan man skicka med dem små meddelanden hem till Sverige. Om nu någon av dem flyttar dit. Om någon månad eller två. Vet inte så noga om de gör det. Och just till Sverige i så fall. Men idag tog jag mej inte tid att lyssna efter dem. Hade nog med flyttkartonger och annat. Det blir nog många sköna stunder i trädgården och vårsolen och fågelkvittret framöver.

2 kommentarer:

  1. Hej och välkommen till mig.. Din blogg verkar mycket spännande och intressant. Jag ska verkligen ta mig tid att läsa! Men prova koppleri i Irak vet jag inte om jag vågar:-) Hoppas du har en finfin dag.. lite varmare än den jag har -10 grader! Hälsar Pangbruden

    SvaraRadera
  2. Hoppas du trivs bra i nya huset. Ska kolla efter småfåglar med små pappersrullar på benen.. :)

    SvaraRadera