lördag 28 februari 2009

Vitt på svart



På snabbköpet idag. Välja shampo och lotion. Samma märken som man är van vid, Dove, Sunsilk, Nivea, Elvive, Lux. Och så där på hyllan mitt bland alla de andra Lêivy. Texten på flaskan syns nog inte på fotot men tro mej det står: WHITENING Hand & Body Lotion. Och på annat ställe "Made in Malaysia". Vad är nu detta? Vit kvinna önskar bli svart (brunbränd). Svart kvinna önskar bli vit (blekansikte). Det här är inte första gången jag stöter på det. Mina yngre systrar sminkade sej och mej här till "Eid" efter Ramadan och färgen på pudret, var, blekt biege, mycket blekare än den färg naturen givit de unga skönheterna och även mej. När jag tittade i spegeln kände jag mej snarare som sminkad till clown men ihop med dem, ja då får man ta seden dit man kommer, det anses snyggt att göra sig blekare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar