lördag 11 april 2009

Livscykeln får mej att tänka på fiskrätt


Tänkte avsluta förra veckans kurs i läskeblasktillverkning. Var kommer ingredienserna ifrån måntro? Vattnet kommer från Kurdistan. Sockret kommer från Förenade Arabemiraten. Burkarna från Jordanien, färdigt tryckta, men med locket i separat leverans. Det är en svår ingenjörskonst att knicksa dit locket så att det blir 100% tätt efter fyllning av burken.  Många tusen per timme dessutom på produktionslinan. Pet-flaskor, kapsyler och flasketikett från Turkiet. Den hemliga blandningen som gör min favoritläskeblask speciell kommer från, tjaaa det är det enda jag inte vet helt säkert. Troligen från ockupationsmakten på andra sidan Atlanten, Förenta Staterna. Hur många länder blev det? Vattnet är ändå det viktigaste och det finns precis just här, lokalt. Så var det med den saken. 
Har nu också avgett rapport till företagets ledning med förslag till vad man kan göra mera. Bland annat förslag att införa livscykel. Avfall och avloppsvatten och "recycling" stod inte på dagordningen i kursen men det behöver komma med. Jag tänker på de där fiskarna längre ner i floden Stora Zab och Tigris. De behöver finfint vatten att simma omrking i. FISK! Det var länge sedan jag åt......Bild på hur fisk från floderna grillas och säljs mitt i staden i Erbil, lokalt producerat och fångat tror jag. Mums!

1 kommentar:

  1. Grilald fisk.. Nu blev jag en hungrig pangis! tur att jag ska ut och äta påskbord med mor och far idag:-)

    SvaraRadera