onsdag 1 april 2009

Om två böcker


Tänk dej att du är en av deltagarna i ett möte. Mötets syfte är studiet av en bok. En av deltagarna får ett telefonsamtal. En bror. Ringsignalen är ledmotivet till filmen "Love Story". Min association till den melodin är garanterat helt annorlunda jämfört med han som har den på sin telefon. Ett underligt avbrott i diskussionerna. Det är hans bror som ringer och meddelar att det varit en bilbomb i Kirkuk. Någon var skadad. Brodern vill han åker till Kirkuk imorgon. Det är inget ovanligt för människorna här. Man gör inte så stor sak av det. Men mitt hjärta blöder trots att jag inte vet mer än så här. Efter samtalet får den här killen en uppgift. Att skriva en bok på engelska. Från sin bakgrund. En gammal religion/tradition/sedvänja vad vi nu ska kalla det. När hans engelska är tillräckligt bra. Ingen annan kan skriva den där boken. En livsuppgift kanske att åstadkomma just den boken. Man vet inte så noga. Jag väntar på den där boken. Jag ska läsa i just den boken. Mötet var slut. En annorlunda, underlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar